۱۳۸۷ مرداد ۱۴, دوشنبه

برنامه ای خوب به مناسبت بیستمین سالگرد قتل عام 67- دانشگاه تورنتو

هر ساله همه مراسم سالگرد قتل عام 67 را که از طرف گروههای مختلف در تورنتو برگزار می شد می رفتم و در انتها هر مراسم با خود عهد می کردم که سال بعد در هیچ مراسمی شرکت نکنم. اما باز دلم نمی آمد و می رفتم. امسال خبر دار شدم که پانلی در مورد قتل عام 67 کنگره ایرانشناسی دانشگاه تورنتو در نظر گرفته شده است و نسخه فارسی آن در روز سوم آگوست برگزار خواهد شد. اسامی سخنرانان این نوید را می داد که برنامه ای خوب باشد.

خانم شهرزاد مجاب استاد دانشگاه تورنتو برگزار کننده و گرداننده جلسه بودند. هشت نفر در این جلسه صحبت کردند که به دو پانل 4 نفره تقسیم شده بودند.

در پانل اول خانم شهلا طالبی استاد دانشگاه دولتی آریزونا، خانم شکوفه سخی کاندید درجه دکترا از دانشگاه یورک، آقای پیام اخوان استاد حقوق در دانشگاه مک گیل و آقای عزت مصلی نژاد از مرکز مبارزه با شکنجه کانادا شرکت داشتند. همه سخنرانی ها خوب و آموزنده بود. سخنرانی آقای اخوان در مورد امکانات دادخواهی و محاکمه جنایتکاران در مراجع بین المللی آموزنده بود. سخنرانی خانمها سخی و طالبی بسیار به دلم نشست. خانم طالبی با اشاره خاطره نویسی زندان، به این نکته اشاره کردند که همسان سازی این خاطرات ممکن و مطلوب نیست.

پانل دوم شامل خانم آناهیتا رحمانی زندانی سیاسی سابق، آقای کاوه شهروز وکیل از نیویورک، آقای سعید یوسف از دانشگاه شیکاگو و آقای حسن پویا از کانون خاوران بود. سخنرانی آقای شهروز بسیار خوب تنظیم شده و آموزنده بود. آقای یوسف شعری را که به مناسبت اعدامهای دهه 60 سروده بودند را خواندند.

شرکت کنندگان در این جلسه بیشتر چهره های آشنائی بودند که همه ساله می شود در برگزاری این گونه مراسم آنها را دید. به گمانم با توجه به محتوی مطالب ارائه شده، جلسه میتوانست مخاطبان بسیار گسترده تری داشته باشد.

گنجاندن بحثی در مورد دلایل عدم موفقیت تلاشهای انجام گرفته از طرف فعالین سیاسی ایرانی برای پیگیری قتل عام 67 می توانست بسیار آموزنده باشد. آقای اخوان به نگاهی اشاره داشتند که خود را واقع گرا می داند و به همین دلیل مسئله قتل عام 67 و اعدامهای دهه 60 را اولویت چنبش توسعه حقوق بشر در ایران نی داند و از پرداختن به آن به دلیل حساسیت مسئولان دولت جمهوری اسلامی پرهیز می کنند. دعوت از یک یا دو سخنران که موافق چنین طرز فکری هستند می توانست به توسعه بحث یاری رساند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر